Mutystyczny Krzyś (imię zostało zmienione).

W minionym tygodniu, po południu, prowadziłam warsztaty w przedszkolu, takie szkolenie dla grona pedagogicznego (wielojezycznosc.pl zakładka OFERTA). Przyszłam kilka minut wcześniej, trójka dzieci jeszcze była w przedszkolu. Jeden z chłopców był wyraźnie spięty: usta zaciśnięte, przestraszony wzrok, stojąc, lekko, miarowo, uderzał o stolik.
Podeszłam, zachwyciłam się jego bluzą: „Ale masz samolot! Tu ma płozy!”.
Chłopiec zacisnął rączkę w piąstkę – wzrost napięcia. Porzuciłam temat bluzy (zaciskająca się rączka wskazała, że nie tędy droga) i zajęłam się czytaniem i omawianiem książeczki, która leżała na stoliku. Zainteresowało to dzieci.

Poczułam na sobie wzrok Pań nauczycielek, Krzyś też czuł się obserwowany (wtedy jeszcze nie wiedziałam, że jest to dziecko z mutyzmem, natomiast zauważyłam od razu, że chłopczyk ma podwyższony stan napięcia wewnętrzego ciała, symptomy powyżej). Podałam mu krzesełko i usiadł tak, że ja mogłam go zasłonić przed wzrokiem innych Pań. To go wyraźnie rozluźniło. Czytaliśmy, chłopcy komentowali.
Ja: A Ty jesteś Olek tak? Tak, – A Ty? Marcin. A Ty? (Krzyś milczy), od razu Marcin mówi za niego „Krzyś”.
Ja: O! Krzyś. No to czytamy dalej.
Olek: Proszę Pani, bo on nie mówi.
Ja: To nic prawda Krzysiu? Nie trzeba tak ciągle gadać i gadać i gadać.
Krzysiowi rączka się rozluźniła, oczy uspokoiły. Pobawiliśmy się nawet w taką zabawę z dłońmi. Jego rączki były ciepłe, rozluźnione.

Przy kolegach Krzysia zbagatelizowałam to niemówienie, to nic, nie ma presji, nie ma nacisku, nie ma problemu. To ułatwia dziecku terapię.

Potem przyszła mama i zabrała chłopców do domu.

WNIOSEK: jeśli dziecko dopytuje o swoje niemówienie, martwi się tym, czuje się z tym źle, odpowiadamy na jego pytania, wyjaśniamy najlepiej jak potrafimy, bez tragizowania.
Nie przyklejajmy dziecku na czole łatki MUTYZM, którą WSZYSCY przeczytają, będzie mu trudniej ją odkleić.

Jedno przemyślenie nt. „Mutystyczny Krzyś (imię zostało zmienione).

  1. Serdecznie Państwa witam!
    Jestem studentem IV roku na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie.
    Potrzebuję zapis audio rozmowy dziecka dwujęzycznego (min 10 minut) w celu analizy. Obiecuję osobom zainteresowanym przesłać cały program przeprowadzonych badań włączenie z wnioskami. Wszystkich chętnych do wzięcia udziału proszę o e-mail z plikiem audio (mp3) na e-mail: piotr2520@interia.eu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>