Miesięczne archiwum: Styczeń 2016

„A jak to zrobisz to dostaniesz naklejkę” – NIE! WARUNKOWE NAGRADZANIE ZABIJA MOTYWACJĘ!

Wracająć do tematu motywacji wewnętrznej, czyli robię coś bo chcę, przypomnijmy nauczycielom i rodzicom:

Nie nagradzaj dzieci za aktywność i postępy naklejkami, bo potem, już w starszych klasach, nie będą chciały zrobić niczego bez nagród-ocen lub punktów (z zachowania). Wręczaj dzieciom naklejki dlatego, że lubisz im sprawiać przyjemność, żeby miały pamiątkę z lekcji. Tłumaczyłam to firmie sprzdającej naklejki, ale cóż, oni sprzedają a co kto i jak z tym zrobi to nie ich broszka. Przykre. A potem narzekanie. Poziom świadomości mechanizmów motywacyjnych u nauczycieli jest zatrważająco niski. Co gorsza, „naklejkowe dzieci” będą później naklejkowymi nauczycielami. Same naklejki nie są złe, to wykorzystanie ich jako warunkowego nagradzania prowadzi w efekcie, po poczatkowym entuzjazmie, do zniechęcenia. Ale tego Panie od naklejek już nie widzą, z tym zniechęceniem zmagamy się na kolejnych etapach kształcenia. Efekty w starszych klasach każdy widzi.