Miesięczne archiwum: Czerwiec 2015

Mutyzm Wybiórczy Młodzież i Dorośli. Grupa na FB. [teraz: ESBS]

Skąd się wzięła grupa MUTYZM WYBIÓRCZY MŁODZIEŻ I DOROŚLI na FB?

1. W  badaniach naukowych nad dwujęzycznością nienatywną (www.NNBproject.eu) zetknęłam się z wieloma stereotypami, między innymi tym, że dwujęzyczność może wywołać mutyzm wybiórczy u dziecka.

2. Wcześniej zdążyłam sprzeciwić się Pani nauczania zintegrowanego, która swoim zachowaniem doprowadzała dzieci do chorób, w tym do jąkania.

3. Pewenj nocy, zapłakana, w akcie rozpaczy, gdy w wyniku skarg na tę „nauczycielkę” i dowodów na jej skandaliczne zachowanie wobec dzieci rozpętano całą krucjatę przeciwko mnie i hejtowano na wszelkie sposoby, napisałam maila do Dawida Tomaszewskiego pracującego NOWĄ MOWĄ ®. Nawiązaliśmy współpracę, potrzebowałam skanalizować moją energię na innym polu. Dodatkowo Nienatywna NOWA MOWA leczy z jąkania małe dzieci, które jeszcze nie chodzą do szkoły, pracowaliśmy więc poznając nawzajem swoje dziedziny.

4. W zespole NNB mamy cudowną logopedę Kamilę-Kuros Kowalską, wybitną doktorantkę i cudownego człowieka, którą poznałam przeprowadzając badania w przedszkolu dwujęzycznym. W pracy zespołu, nieocenioną pomocą służy Konstancja Fonkiewicz, rewelacyjna studentka Uniwersytetu Śląskiego.

5. Dr Maciej Wolny z Politechniki Śląskiej, wykonuje profesjonalne analizy zebranych danych.

6. Zauważyłam, że mutyzm wybiórczy ma ten sam korzeń co jąkanie… i skoro terapia NOWĄ MOWĄ jest tak skuteczna przy jąkaniu, to powinna działać przy mutyźmie wybiórczym (bez względu na wiek pacjenta).

7. No i tak, dochodzimy do diagnozy przed-terapeutycznej, po której będziemy wiedzieli czy tak faktycznie jest, czy NOWA MOWA może leczyć mutyzm wybiórczy. Jeśli tak jest, to mamy lekarstwo!

8. Ponieważ grupy wsparcia nie chciały przyjąć naszego ogłoszenia o poszukiwaniu dorosłych z MW do diagnozy, nie pozostało nic innego jak założyć własną grupę. Et voilà.

Mutyzm Wybiórczy Młodzież i Dorośli. Grupa na FB

PS. Wyniki naszych badań wymusiły zmianę nazwy grupy na FB. Teraz nazywa się: ESBS, niepłynności mowy o podłożu emocjonalnym

MUTYZM WYBIÓRCZY. 8 lipca 2015: diagnoza i konsultacja.

Dnia 8 lipca, w Sosnowcu, w budynku Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego, ul. Grota Roweckiego 5, odbędzie się spotkanie połączone z  konsultacją przedterapeutyczną. Diagnoza jest kierowana do młodzieży i dorosłych.

W spotkaniu, które poprowadzę wezmą udział Kamila Kuros-Kowalska (logopeda) oraz Dawid Tomaszewski (trener mowy).

Zgłoszenia telefoniczne pod numerem 504 173 610 lub mailowo na adres centrum@wielojezycznosc.pl

Wstęp wolny. Zapraszamy.

27 i 28 czerwca 2015: Warszawa.

W sobotę i niedzielę zapraszamy rodziców wraz z dziećmi do Warszawy na spotkanie z logopedą Kamilą Kuros-Kowalską. Badaniem obejmujemy dzieci, które wychowywane są w dwujęzyczności nienatywnej. Spotkanie będzie również okazją do porozmawiania o czynnikach, które warunkują prawidłowy przebieg wychowania dwujęzycznego. Badanie jest bezpłatne, przeprowadzane w przemiłej atmosferze, kierowane do dzieci, które poprawnie wymawiają, lub które dzięki zaleconym ćwiczeniom, będą już wkrótce ładnie wymawiać wszystkie głoski. Prosimy o kontakt telefoniczny pod numerem 504 173 610.

BadanieLogopedyczne01 Bdanie_logopedyczne02

Występy na koniec roku a lękliwe dziecko.

Pamiętajmy, że występy, przedstawienia, teatrzyki z udziałem dzieci są organizowane dla dzieci właśnie, nie dla publiczności (mam, babć, tatusiów, dziadków czy innych osób). Dzieciom mówi się, że przedstawienie jest dla publiczności, ale przecież wiemy, że to ma służyć przede wszystkim dzieciom. Występ ma podnieść samoocenę dziecka, wzmocnić jego pewność siebie, pokazać, że potrafi, że nauczyło się tak wiele, że ćwiczenie pamięciowe wierszyka nie przerosło jego możliwości a występ nie wiązał się z tremą nie do pokonania. Po takim występie każde dziecko ma być dumne z siebie, z wykonanego zadania. Dlatego zadanie to ma być na miarę jego możliwości. Kilka podstawowych zasad:

1. Dobieramy wierszyki tak, by były krótkie, stanowiły jedną całość, a ich kolejność była przypadkowa. Dzięki temu nie będzie miało znaczenia dla spójności przedstawienia, gdy ktoś nie przyjdzie. (Jeśli chcecie, to uzasadnię w następnym wpisie dlaczego przedstawienia typu „Królewna Śnieżka” z udziałem małych dzieci są niewskazane).

2. Dzieci recytują trójkami. To sprawia, że jest im raźniej, że zawsze na próbie ktoś ten wierszyk powie (dzieci często chorują, ale to temat na inny wpis). Są dzieci, które pamięciowo dłużej uczą sie wierszyków, lub nie ćwiczą ich w domu. Dzięki recytacji w małych grupkach (dwójkami, trójkami) dzieci, które nie opanowały tekstu mogą spóźniając się nieco, recytować z innymi. Pani oczywiście jest dumna z każdego kto recytuje. Niedopuszczalne są uwagi typu: „Powiedz mamie, żeby z Tobą poćwiczyła”, czy też „No Zosia i Kasia ładnie, ale Zuzio jeszcze widać, że zmyśla i się spóźnia”. Dzieci się starają, a jeśli nie, to nie zwracajmy na to uwagi (przyczyn może być milion dwieście i każda z nich dla małego człowieka jest ważna). Próby do wystąpienia odbywają sie w miłej atmosferze. Jeżeli dzieci się na próbach nudzą, oznacza to, że potrzebują więcej tańczenia, ruchu, a mniej wierszyków, lub, że wierszyki są źle dobrane, nie wiążą się z ich dziecięcym światem.

3. Dla dzieci, które są bardzo nieśmiałe podczas występów publicznych, nie potrafią opanować nawet krótkiego, jednozdaniowego tekstu (widziałam to na przykładzie uczennicy, która miała 11 lat), dodajemy element odczytywanych zdań z kartki lub obrazków do pokazania w trakcie występu. Kilkoro dzieci, w tym to, które paraliżuje mówienie z pamięci, odczytuje kolejno zdania i przypina je do ustawionego obrazka, rysunku itp. Dzięki temu, dziecko może wystąpić z innymi, jest  pewne, że da radę i odnosi sukces: w pełni wykonuje powierzone mu zadanie. Należy zrobić to tak, aby inne dzieci, które nie mają podobnych problemów, też wystąpiły w scence z odczytywaniem z kartek. Jeśli inne dzieci nauczą się zdań z kartek na pamięć, mogą odczytywać je trzymając kartki w stronę publiczności, a nasze nieśmiałe dziecko odczyta kartę trzymając ją w swoją stronę i dopiero później odwróci ją w stronę publiczności.

4. Jeżeli dziecko jest bardzo wrażliwe, lękliwe, lub ma stwierdzony mutyzm wybiórczy, w zależności od stopnia lęku, który może mu podczas przedstawienia towarzyszyć, proponujemy zadanie na miarę jego możliwości. W skrajnych przypadkach dzieci bardzo lękliwych, możemy ustawić dwójkę (minimum dwójkę i to dzieci, które się lubią) z boku sceny (najbardziej lękliwe dziecko stawiamy przy kotarze lub filarze, aby mogło się trochę schować, jeśli będzie miało na to ochotę, jeśli sytuacja je przerośnie. Nie mówimy dziecku, że dlatego stoi przy filarze albo kotarze, żeby się mogło schować!). Te wybrane dzieci mogą trzymać napisy, rekwizyty, podnosić je w odpowiednim czasie. Trzeba wytłumaczyć pozostałym dzieciom, jak ważne jest to zadanie, przecież dzięki temu rodzice będą wiedzieli jaki taniec jest tańczony,  jaki jest tytuł i autor piosenki etc. Uwaga, dzieci trzymające napisy mogą również śpiewać, nie możemy zakładać, że strach i trema je sparaliżują, to jest zadanie, które pozwoli im na „ucieczkę” gdy poczują się zagrożone, ale ma dać również możliwość udowodnienia sobie, że dają radę i trzymać napisy i śpiewać!

5. Pamiętajmy, że dziecku na widok publiczności mogą wyrosnąć skrzydła, lub możę chcieć ukryć się głeboko gdzieś i pobiec najdalej jak tylko może. To sprawa indywidualna. Powiedzmy mu po przedstawieniu przy wszystkich kolegach,  że jestesmy z niego dumni. I bądźmy! Przytulmy. Przytulanie podnosi poziom oksytocyny :-) bardzo pomocne w trudnych sytuacjach.

A jeśli coś poszło nie tak, zmieńmy temat rozmowy i cieszmy się z bycia razem. Jeśli dziecko po występie chce od razu wrócić do domu, pozwólmy na to, nawet jeśli nasze plany były inne. Rodzicu, wróć do domu ciesząc się, że dla Ciebie, prawidłowy i harmonijny rozwój Twojego dziecka jest priorytetem. Gratuluję wszystkim rodzicom takiej postawy.

 

26 i 27 września: konferencja + warsztaty

Przygotowujemy dla Was konferencję oraz warsztaty. Miejsce: ul. Grota-Roweckiego 5, Sosnowiec.

Prelegenci na sesji plenarnej oraz w równoległych sekcjach wystąpią w sobotę, 26 września 2015.

Warsztaty dla dzieci i ich rodziców, odbęda się w niedzielę , 27 września 2015.

Będziemy obalać mity dotyczące wielojęzyczności, dwujęzyczności nienatywnej, motywacji, zaburzeń mowy, jąkania oraz mutyzmu wybiórczego.

Więcej szczegółów już 31 sierpnia.

Osoby zainteresowane otrzymywaniem na bieżąco informacji na temat konferencji i wartsztatów, prosimy o wysłanie maila na adres centrum@wielojezycznosc.pl

Do zobaczenia!